close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מי בראש - אמרפל או כדרלעומר

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק יח מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק יח מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

מי בראש - אמרפל או כדרלעומר

בפרק יד' מסופר על מלחמת ארבעת המלכים את החמשה. בתחילה כתוב "ויהי בימי אמרפל

מלך שנער אריוך מלך אלסר כדרלעמר מלך עילם ותדעל מלך גוים" (יד,א). אחר כך כתוב "שתים עשרה שנה עבדו את כדרלעמר... ובארבע עשרה שנה בא כדרלעמר והמלכים אשר אתו..." (יד,ד-ה). ולבסוף כתוב "ויצא מלך סדם... ויערכו אתם מלחמה בעמק השדים את כדרלעמר מלך עילם ותדעל מלך גוים ואמרפל מלך שנער ואריוך מלך אלסר" (יד,ח-ט).

צריך להבין את פשר השינוים: מדוע פעם מזכירים את אמרפל בראש ופעם מזכירים את כדרלעומר בראש. וכן, מדוע פעם מפרטים את שמות שאר המלכים שבאו עם כדרלעומר ופעם לא מפרטים.

על מנת להבין הבדלים אלו עלינו להקדים ולבאר את משמעותם של ההבדלים. בחז"ל ישנו כלל פרשני, שהחשוב יותר קודם בסדר הפסוק. לדוגמא: דרשתם בספר במדבר: בפרק כה' כתוב "כזבי בת צור ראש אמות בית אב במדין הוא", ואילו בפרק לא' כתוב "את אוי ואת רקם ואת צור ואת חור ואת רבע חמשת מלכי מדין", וזו לשון רש"י "והוא [צור] היה חשוב מכולם שנאמר ראש אומות, ולפי שנהג בזיון בעצמו להפקיר בתו מנאו שלישי". אם כן, כאשר בפסוק אחרון כדרלעמר נכתב ראשון הדבר מלמד שהוא עמד בראש המלכים.

הקדמות נוספות: לגבי מהותו של אמרפל כתב רש"י "אמרפל - הוא נמרוד שאמר לאברהם פול לתוך כבשן האש". על פי ספר סדר הדורות כך היה מהלך ההיסטוריה בזמן ההוא: בתחילה, כדרלעומר היה שר צבאו של נמרוד, וכאשר התפלגו יושבי המגדל, מרד בנמרוד ומלך על מדינה ושמה עילם וכבש תחת ידיו את חמשת המלכים. לאחר זמן הם מרדו בו, ואז יצא נמרוד להלחם נגדו והפסיד לכדרלועמר, ומאז נהיה כפוף לו, ולכן הצטרף אליו להכניע את חמשת המלכים המורדים.

על פי דברינו עד כה דברי התורה מדוקדקים היטב, כאשר כל פסוק בא ללמדנו בדרך אגב על אחת מהעובדות. הפסוק הראשון שבו נמרוד מופיע בראש, מתאר את המצב בעבר שבו נמרוד היה גדול יותר מאשר כדרלעומר, ולכן הפסוק פותח במילים "ויהי בימי...", מילים שמתארות תקופה.

הפסוק השני מתאר מי היה אדוני חמשת המלכים ובמי הם מרדו וזהו כדרלעומר, כמו שכתוב "שתים עשרה שנה עבדו את כדרלעומר"(יד,ד), וכדברי רש"י "לפי שהוא היה בעל המעשה נכנס בעובי הקורה". וכיוון ששאר המלכים אינם אדוני חמשת המלכים התורה לא מזכירה אותם בפסוק זה אלא בצורה כללית וסתמית.

הפסוק השלישי מתאר את המצב בזמן המלחמה ממש, כאשר כדרלעומר היה בראש ושאר המלכים היו כפופים לו. כמו כן תדעל, שמופיע בפסוק הראשון אחרי כדרלעומר ולידו, כאשר כדרלעומר עלה לגדולה גם הוא עלה ולכן הוא מופיע אחרי כדרלעומר ולפני נמרוד. אולי משום שהיה נאמן לכדרלעומר.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה